Ugrás a fő tartalomra

A spanyol hercegnő (S01E03) - An Audacious Plan

Egy temetés és egy (pontosabban kettő) újabb haláleset A spanyol hercegnő sorozat 1. évadának 3. epizódjában. 

 Egy nagy harang kongását követhetjük hiperrealista közelségből és lassítva, mikor Arthur westminsteri temetésére készülünk. Levél is érkezett közben Izabellától, hogy ha lánya nem vár gyermeket, tessék hazatérni és hozni a hozományt (kifizették akkor?) és a szerződés szerint özvegyként őt illető birtokokat is.

 A temetés alatt ismét a kulturális különbségek kerülnek előtérbe: Katalin nem fogadja el az érte küldött gyaloghintót, hanem szamárháton érkezik (ami politikailag vagy mondjuk úgy propagandaszempontból is jó húzás, láthatja a nép a gyászoló ifjú özvegyet), majd a szertartás egy pontján, miután Richard Pole páncélba öltözve a ravatal felett kettétörte a walesi hercegi zászlót, egy váratlan pillanatban Katalin udvarhölgyei kezdenek hangos kesergésbe, amit szörnyű hallgatni (úgy hiszem, pont ez a funkciója neki), de a megtört Erzsébet kéri anyósát, hogy ne állítja le. 

Arthur walesi herceg temetése A spanyol hercegnő sorozatban
VII. Henrik, Lady Margaret Beaufort és Yorki Erzsébet a walesi herceg temetésén 

Apropó Erzsébet. Az első epizódban valahogy úgy gondoltam, hogy ez még egy korábbi terhessége lesz – de persze, miért is pazarolnák arra a történetet, mikor lesz még egy utána? – most már egyértelmű, hogy ez lesz az, amelyet nem él túl. Na most a valóságban valószínűsíthető, hogy mivel Arthur halálával csak egy elő fiúgyermekük volt, és mivel Erzsébet alig múlt 36, párja pedig csak 45 éves volt, és jó házasságban éltek, és eddig is egész jól ment a gyermekáldás része a szövetségüknek, ezért hogy legyen egy tartalék fiú, megpróbált teherbe esni az elsőszülött halála után. (Vagy csak annak egyszerű bizonyítékával állunk szemben, hogy a királyi pár a korabeli szokások ellenére a gyászban is szoros közelségben maradt.) Ebben sorozatban viszont úgy tűnik, összevonták (és kicsit elnyújtották) két utolsó terhességét. 

 A halotti tor majdnem olyan feszült, mint családomban egy átlag péntek délután (szóval nagyon), merthogy Katalin állapota felől nagy a bizonytalanság, jó lenne, ha mihamarabb kiderülne, hogy Arthurnak, minden látszat ellenére, mégiscsak fickós kis ondócskái voltak és egy betalált. 

Ahogyan a spanyol szövetség elúszni látszik, úgy erősödik Apukirály paranoiája, 

most kevésbé a skótok, mint a tágabb értelemben vett angol királyi családon belüli lehetséges trónbitorlók miatt. (Bármennyire is megnyerő több szempontból is a karakter, azért azt tisztázzuk, hogy ezzel az életerős megjelenéssel nem épp a gyomorbajos, szorongó kisebbségi komplexusos és paranoiás uralkodó képzetét kelti.) Wolsey még a Pole gyerekekkel is kedvesen elbeszélget (ennek csak az elejét látjuk, de akkor tényleg kedvesen) kicsit arról, hogy vajon apu és anyu nem találkozott-e bizonyos rokonokkal, nem kaptak vagy írtak-e leveleket és a többi. Richard Pole szerint most Maggie-nek kell okos kislánynak lennie és megbékélnie Erzsébettel. 

Maggie-re azonban egy másik veszély is leselkedik, vagyis akaratlanul is egy másik játszma részévé is válik. Katalin ugyanis elhatározza, hogy nem megy haza, helyette elveteti magát Harryvel. A kérdésben pedig, hogy vajon tényleg úgy van-e, ahogy Katalin állítja, hogy Arthur nem tudta teljesíteni még minimálisan sem a feladatát, és a hangok, amik a szobából hallatszottak, csak megjátszottak voltak, hogy ne legyen nekik kínos odabent, Maggie lehet az egyik koronatanú. Na addig, míg Katalin épp a legrosszabbkor ül le Maggie-vel erről beszélgetni, még sok minden más is történik. 

Például az infanta eléggé látványosan kezd el Harryvel flörtölni, előveszi amazon oldalát, vagyis új kiszemeltjével még kardozni is leáll egy kicsit. Lady Margaret kezd ideges lenni, hogy nem tudja irányítani az eseményeket, nagyon szeretné tudni, hogy látszódnak-e már a várandósság tipikus jelei (mi nézők értesülhetünk róla, hogy Katalin nem állapotos, mert látjuk a menstruációs „betétjét” a tűzbe dobni), olyannyira, hogy groteszk cicaharc kerekedik ki a két erős akaratú nő között. Lady Margaret csak azért is meg akarja fogni Katalin melleit, hogy megvizsgálja, vajon feszülnek-e már, ahogy az egy várandós nőhöz iillik. (Én teljesen el tudom képzelni, hogy zajlottak annak idején ilyen jelenetek is, az emberek akkor is emberek voltak, nem szoborszerű mereven és méltóságteljesen álló, sőt lebegő földöntúli lények - végül is ez az egyik lényege a történelmi fikciónak: emberivé, élővé tenni ezeket a máskülönben merev szobor formában ismert történelmi alakokat.) Olyat is mond, hogy remélte, a kishölgy anyja racionális politikus jellemét örökölte, de már látszik, hogy apja sunyi róka mivolta éledt fel benne is. 

 Az évődős-kardozós jelenet amúgy úgy ér véget, hogy Oviedo és Lina is jelen vannak, és Harry szeretné, ha Oviedo kiállna ellene. A férfi makacsul megtagadja, és Harry egy kardcsapása felsérti a kezét. Abból, hogy Lina ápolná a sebet, egy gyors numera lesz köztük a kert egyik eldugott kis alagútjában. Később egy kocsmában beszélgetnek arról, hogy Oviedo itt szabadnak érzi magát, nem akar hazamenni, ahol valójában már nem is vallási okokból, hanem bőrszín alapján gyilkolnak vagy utasítanak ki embereket. A katona szemmel láthatóan új barátokat is szerzett magának, akik - ezt Oviedo nem érzékeli – legalább annyira rasszisták, csak szellemeskedésbe burkolják. Ráadásul a kocsma kandallójába vizelnek, és nagyokat böfögnek, szóval Linában beindulnak a jólnevelt úrilány reflexek, és inkább hazasiet. 

 Na szóval, Katalinnak előbb Harryt kell szóra bírnia - aki amúgy maga is puhítja már nagyanyját is, szóval ő is fontolgatja a kérdést -, hogy el akarja-e venni őt. Egy este végre lehetősége van beszélni vele és elmondani, hogy Arthur, szegényke, hát nem volt igazán férfi, és Katalin sem asszony még valójában, csak lány (kutatom az emlékeimben az Egy csók és más semmi zenés darab e helyzetre vonatkozó egyik dalának egyik sorát, de csak nem jut eszembe a pontos szöveg, csupán a dallam.) 

Harry szerint ez jel, mert akkor ő elveheti, jajj, de jó. 

Mert el akarja venni. 

 Másnap szép díszes ruhában érkezik a kertben sétálható szüleihez és bejelenti nősülési szándékát. Úgy tűnik, bele is megy Apukirály, de akkor élete párjánál váratlanul megindulnak a szülési fájdalmak, és innen kezdve szinte már csak az ő vajúdására koncentrálunk. Meg véletlenül benn marad a jelenet közben (ezek szerint korábban nem vett még részt szülésen), kétségbeesetten kérdezi, hogy ez mindig így szokott zajlani? Apukirályt sem lehet kiűzni felesége mellől, ami tök jó DILF alapanyaggá teszi, csak másrészt ez így nagyon modern karaktervonás. Maggie is jönne, de Erzsébet az átkot emlegetve legrosszabb oldalát mutatja neki, üvölt vele, így a király is kiadja az ukázt, tessék hazamenni a vidéki birtokra. Ezután beszél vele Katalin, és azt a tanulságot vonja le, hogy Lady Pole nem fog ellene szólni, így - miután üzenetet kap Harrytől, hogy simán menni fog a dolog – levelet ír anyjának, hogy nem megy haza. 

 És akkor halva születik a csecsemő, és a jelentős vért vesztett Erzsébet is – néhány látomás, megint a kivégzésről, után – szintén eltávozik az élők sorából. Harryre pedig rászakad élete legnagyobb traumája.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sztárság és nyaralás keserű nyűgei (Ghosts S04E01)

Hogyan másként is indulhatna az új évad a horrorfilmes elemeket is időről-időre alkalmazó, szellemekről szóló sorozatban, mint horrorfilmbe illő nyitóképekkel. Szürkés filter, kihaltság, elhagyott játékbaba a sarokban, és hasonlók.  Ekkor érkezik Thomas, mint ennek az egyes elemeiben megidézett lehetséges horrorfilmötletnek a lehetséges főszereplője, aki gyanakodva megy végig a folyosón (kiváló ötlet, hogy gyakorlatilag az egész házon végigsétál, így segítve a nézőket is a visszarázódásban a kedvelt helyszíneken), annak rendje és módja szerint, majd elhessegetve magától a gondolatokat, hogy esetleg valaki vagy valami kísérti.  Őt, a kísértetet.  Hamar megismerhetjük persze a rejtély megoldását: a pestisesek jöttek fel (hurrá! végre! újra!), és félénk rajongó módjára tisztes távolból sutyorognak és kuncognak.  A Ghosts pestisesei újra akcióban  Az epizód egyik fő történetszála tehát Thomas sztársága lesz.  Mint kiderül, a pestisesek beleszerelmesedtek abba a pincében tárolt festménybe,

Tanmese a halárusról és a csirkéről (The Gentlemen S1E1)

Ilyen is van? Hogy nincs előzetes ellenvetésem? Vagy ilyen olyan előzetes aggodalmam? Hát persze! Nem történelmi fikció, nem kezdek el azon agyalni, melyek lehetnek az adott korszak vagy megközelítési mód buktatói és így tovább. A filmváltozat bejött, volt benne egy-két izgalmas forgatókönyvírói húzás, és értem a sorozat koncepcióját, hogy nem szorosan kapcsolódik a film cselekményszálához, hanem ugyanazt az alapötletet kicsit másként újrameséli, igazodva a sorozatjelleg elbeszélői dinamikájához.  Nagyon is el tudom képzelni, hogy ez a játszadozás alapelemekkel, formákkal és struktúrákkal izgalmas szakmai kihívás lehetett a készítők számára.  Nos tehát a török-szíriai határon kezdünk, ahol a Theo James által játszott főhősünk a kéksisakos békefenntartó katonák egyike. A jelenetsornak egyértelműen az a lényege, hogy lássuk, hősünk képes gyorsan és praktikusan döntéseket hozni, és érti azt a paradoxont, hogy a szabályokat néha épp azért kell lazábban kezelni, hogy beteljesítsék funkciój

Személyes tragédiából kinövő Nagybetűs Történelem (House of Dragons S01E08 - The Lord of the Tides)

Ez a rész volt az első olyan epizód, amelyet már azzal a szokásos izgatottsággal vártam, hogy Úristen, de mennyi izgalmas elbeszélői továbblépési, történet továbbgörgetési lehetőség teremtődött az előző alkalommal, és nagyon kíváncsian várom, hogy mit hoznak majd ki ebből az alkotók.  Az előző rész összefoglalójából sajnos kimaradt az a Corlys és Rhaenys közötti beszélgetés, melyben a Velaryon ház ura csakazértis Luke-ra akarja hagyni Driftmarkot, mert ugyebár  a ( nagybetűs) történelem nem vérre, hanem nevekre emlékszik.  Úgy gondolom egyébként, hogy Rhaenyráéknak abból a szempontból is ki kellett venniük a képletből Leanort, hogy ha már tényleg csak az unokák maradnak Rhaenysék számára, akkor sokkal nagyobb eséllyel fognak mögéjük és ezáltal Rhaenyráék mögé is állni, ha arra lesz szükség.   Most ez a probléma is akkuttá válik, mivel Corlys súlyosan megsebesült a Stepstones nál zajló újabb csatározásban. Hat újabb év telt el az előző epizód óta, és Rhaenyra mellett Baela (Bethany Anto