Ugrás a fő tartalomra

Kísértetek mesélnek kísértetsztorikat - BBC Ghosts (S03E03) - The Woodworm men

Noha a sitcom struktúra lehetővé teszi a különféle zsánerekkel játszadozást, s bár szellemek a sorozat főszereplői, s evidensnek tűnne, a horror műfaj elemei csupán egy-két pillanatra tűntek fel (lásd például az éneklős kislány). A harmadik évad harmadik epizódja viszont főként a borzongós történetek kedvelőinek kedvez. (Vagyis nem nekem, mert a horror az a műfaj, amelynek már a koncepciójával sem tudok mit kezdeni. Nekem, köszönöm, elég a szürke mindennapok szokásos szorongása, hogy vajon mikor és milyen módon próbál molesztálni egy szexista tahó, vagy ért – szándékosan - félre egy az élete összes problémáját a szerencsétlen testalkatom miatt pont rajtam megtorolni akaró frusztrált nő, legyen bolti eladó, hivatalnok, vagy épp könyvtáros, és a többi). 

 Szóval Maryvel kezdünk, aki úgy érzi, mintha egy rémálomban találná magát, furcsa lények jönnek-mennek a pokollá változott Button House-ban, ráadásul az ormányukból is különös füstöt fújnak. Igazából semmi gond, csak valami rovarírtó szakemberek jöttek. Alison a „woodworm men” néven nevezi őket, amelyet Mary – látjuk az arcán, ahogy elborzad a gondolattól – szó szerint ért. 

 A lényeg, és egyben az epizód cselekményének fő mozgatórugója, hogy Alisonék nem alhatnak benn a szétfújt vegyi anyag miatt, így sátorozásra adják a fejüket. Patnek nagyon tetszik az ötlet, Kapitány is ezen az oldalon áll, bár mintha totálisan inkompetens lenne ebben a kérdésben (is). Robin nem érti, mi van a fene van a modern emberekkel, hogy önként alszanak a szabadban. 

Tábortűz készítés Alison (Charlotte Richie), a Kapitány ( Ben Willbond) és Pat (Jim Howick) részvételével  a BBC Ghosts sorozat 3. évad 3. epizódjában
Tábortűz készítés Alison (Charlotte Richie), a Kapitány ( Ben Willbond) és Pat (Jim Howick) részvételével  a BBC Ghosts sorozat 3. évad 3. epizódjában

Thomas is legszívesebben Párizsba vinné Alisont, később pedig a grand tourjáról mesél (bár nem annyira pökhendi módon, mint Colin Bridgerton – ne feledjük, elvileg kortársak), hanem inkább úgy, mintha nem is járt volna a kontinensen. Mert minden, amit látott, olyan... hát olyan nájsz volt. Velence és Bécs is. Meg minden. Aztán bevallja, hogy hiába utazta keresztül-kasul a kontinenst, sehol nem lelt ihletre (jah, kedves Thomas, valószínűleg nem a helyszínnel van baj). 

Másnap hajnalban együtt nézi a napfelkeltét Alisonnal, és véletlenül mond egy nagyon jó mondatot: 

 Nem a nap tehet arról, ha a szem nem látja szépségét. 

 De a kegyelmi pillanat nem tart sokáig, ahogy Alison megdicséri, Thomas megint visszatér a szörnyen patetikus, kényszeresen rímkereső, botcsinálta dilettáns énjéhez. 

 Szóval Alison az erdős részen ver sátrat, míg Mike valahol a padláson összeszed egy minimum 80 éves régimódi ponyvát, de akármint is mond Pat és a Kapitány, szerintem ügyesen megoldja a feladatot. Alison már jóval előbbre tart az ad hoc versenyben, már tábortüzet is készít, és a teájába mártogatja a kétszersültet. Pat meglepően agresszív és már-már szexuális felhanggal kéri, hogy mártsa még egyszer bele a sütit (Pat szenved ugyebár a legjobban attól, hogy nem ehet). 

Közben odabent a házban Kitty nagyon várja a Grease-t a tévében, már órákkal korábban a kanapén ücsörög. Csak egy kis időre hagyja ott a szobát, mikor Julian próbál pornócsatornát találni magának, de ugye pin kódos belépéssel nézhetné csak, így aztán a Rémálom az Elm utcában fílmre kapcsolva hagyja ott a tévét, szegény Kitty pedig mit sem sejtve ezt nézi tovább. Riadalma akkor éri el csúcspontját, mikor Alison magától értetődően beszél olyanokról, hogy ugye milyen jó belegondolni, hogy a főhős átkarol, vagy az, ahogy üldözi a férfi a nőt, az az igazi szerelem, és a többi. Kitty pedig halálos félelemben, rettegéstől kidülledt szemmel virrasztja át a sátorban (ekkor már Mike-éban gyűlnek a szereplők) az éjszakát. 

 De előtte még, sötétedés után, mikor már a pizza is megérkezett, Mike kivezeti az elektromos melegítőt, és persze, hogy kicsapja az egész házban a villanyt. Kittyt ugyebár filmnézés közben éri az eset, így ő sikoltva kirohan a világból. Julian és Robin úgy érzik, meg kellene nézni, hogy mégis mi történt, de aztán közösen megegyeznek, hogy biztos semmi. Így végül Fanny, Mary és Humphrey kivételével a többiek együtt gyűlnek össze Alison tábortüze körül. 

 Pat felveti, hogy kísértettörténetekkel szórakoztatja a társaságot, Alison érti a poént, 

kísértetek mesélnek kísértetsztorikat, 

haha. De Pat komolyan gondolja, és olyan jól mondja, ráadásul Mary kormos arca is a megfelelő pillanatban bukkan elő a sötétből (tényleg jól lett megoldva), hogy Robin és Julian kiszaladnak a világból. Velük esik még meg egy hasonlóan jellegzetes horrorfilmes beállítás: a sötétben úgy keresztezi egy faág Robin arcát a szemöldöke vonalában, hogy tisztára Frankenstein szörnyének néz ki. Másnap reggel a kastélyfal egyik beugrójába helyezetett padon egymáshoz bújva találták meg őket. 

Mivel szellemeink nem hagyják abba a dumát a sátorban, Alison átmászik Mike-hoz (persze, oda is követik a többiek), szóval csak sikerült neki is működő sátrat összerakni. 

Pat egyébként másnap egy sor képzeletbeli jelvényt ad Alisonnak a sikeres szabadtéri campingezésért, sőt, még a Kapitánynak is jut egy a lelkesedéséért. 

 A végén Mike még figyelmezteti Alisont, hogy ne feledje, ma a bojlerszerelők jönnek, akiket „boiler men” néven illet, és ahogyan az elején is, Mary most is borzadállyal gondol arra, azok meg miféle szörnyek lehetnek. 

 Ha megpróbálok eltekinteni attól, hogy mennyire nem az én műfajom sem a horror, sem a szabadtéri táborozás, valójában egy nagyon is jól összerakott epizódról van szó, főleg ha a mindig gyenge pontnak számító Mike cselekményszálat nézzük. Most megint egy kicsit ügyesebben illesztődött a kísértetekkel kapcsolatos eseményekhez. Ráadásul még az elején van egy olyan pillanat, amikor próbál ő is beszélni hozzájuk, és valami oknál fogva azt hiszi, hogy lebegnek a levegőben körülötte. Tisztában vagyok vele, hogy Kiell Smith-Bynoe-nak több szempontból is mindig is nehezebb volt a helyzete, de ebben azért sajnos az adott rész íróinak is rendre nagy a szerepe. (Ezt az epizódot amúgy a Mat Baynton és Jim Howick kettős jegyezte.)

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sztárság és nyaralás keserű nyűgei (Ghosts S04E01)

Hogyan másként is indulhatna az új évad a horrorfilmes elemeket is időről-időre alkalmazó, szellemekről szóló sorozatban, mint horrorfilmbe illő nyitóképekkel. Szürkés filter, kihaltság, elhagyott játékbaba a sarokban, és hasonlók.  Ekkor érkezik Thomas, mint ennek az egyes elemeiben megidézett lehetséges horrorfilmötletnek a lehetséges főszereplője, aki gyanakodva megy végig a folyosón (kiváló ötlet, hogy gyakorlatilag az egész házon végigsétál, így segítve a nézőket is a visszarázódásban a kedvelt helyszíneken), annak rendje és módja szerint, majd elhessegetve magától a gondolatokat, hogy esetleg valaki vagy valami kísérti.  Őt, a kísértetet.  Hamar megismerhetjük persze a rejtély megoldását: a pestisesek jöttek fel (hurrá! végre! újra!), és félénk rajongó módjára tisztes távolból sutyorognak és kuncognak.  A Ghosts pestisesei újra akcióban  Az epizód egyik fő történetszála tehát Thomas sztársága lesz.  Mint kiderül, a pestisesek beleszerelmesedtek abba a pincében tárolt festménybe,

Személyes tragédiából kinövő Nagybetűs Történelem (House of Dragons S01E08 - The Lord of the Tides)

Ez a rész volt az első olyan epizód, amelyet már azzal a szokásos izgatottsággal vártam, hogy Úristen, de mennyi izgalmas elbeszélői továbblépési, történet továbbgörgetési lehetőség teremtődött az előző alkalommal, és nagyon kíváncsian várom, hogy mit hoznak majd ki ebből az alkotók.  Az előző rész összefoglalójából sajnos kimaradt az a Corlys és Rhaenys közötti beszélgetés, melyben a Velaryon ház ura csakazértis Luke-ra akarja hagyni Driftmarkot, mert ugyebár  a ( nagybetűs) történelem nem vérre, hanem nevekre emlékszik.  Úgy gondolom egyébként, hogy Rhaenyráéknak abból a szempontból is ki kellett venniük a képletből Leanort, hogy ha már tényleg csak az unokák maradnak Rhaenysék számára, akkor sokkal nagyobb eséllyel fognak mögéjük és ezáltal Rhaenyráék mögé is állni, ha arra lesz szükség.   Most ez a probléma is akkuttá válik, mivel Corlys súlyosan megsebesült a Stepstones nál zajló újabb csatározásban. Hat újabb év telt el az előző epizód óta, és Rhaenyra mellett Baela (Bethany Anto

Tanmese a halárusról és a csirkéről (The Gentlemen S1E1)

Ilyen is van? Hogy nincs előzetes ellenvetésem? Vagy ilyen olyan előzetes aggodalmam? Hát persze! Nem történelmi fikció, nem kezdek el azon agyalni, melyek lehetnek az adott korszak vagy megközelítési mód buktatói és így tovább. A filmváltozat bejött, volt benne egy-két izgalmas forgatókönyvírói húzás, és értem a sorozat koncepcióját, hogy nem szorosan kapcsolódik a film cselekményszálához, hanem ugyanazt az alapötletet kicsit másként újrameséli, igazodva a sorozatjelleg elbeszélői dinamikájához.  Nagyon is el tudom képzelni, hogy ez a játszadozás alapelemekkel, formákkal és struktúrákkal izgalmas szakmai kihívás lehetett a készítők számára.  Nos tehát a török-szíriai határon kezdünk, ahol a Theo James által játszott főhősünk a kéksisakos békefenntartó katonák egyike. A jelenetsornak egyértelműen az a lényege, hogy lássuk, hősünk képes gyorsan és praktikusan döntéseket hozni, és érti azt a paradoxont, hogy a szabályokat néha épp azért kell lazábban kezelni, hogy beteljesítsék funkciój